MINGGU 2

Menggunakan internet, enjin pencari bahan dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu


  • Mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks.
  • Mengumpul bahan daripada internet ke dalam folder berdasarkan kemahiran bahasa.
  • Menggunakan folder dalam perkomputeran awam untuk berkongsi bahan. Contohnya: Google Drive/Dropbox
  • Menggalakkan usaha kolaboratif dalam perkongsian bahan.


Sinopsis tugasan: 

Tugasan pada minggu 2 mengkehendaki kami untuk mengumpul dan mengkategorikan bahan audio, video, grafik dan teks daripada internet. Bahan yang dikumpul berdasarkan kemahiran asas Bahasa Melayu iaitu, kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Selain itu, kami juga dikehendaki untuk memilih bahan yang sesuai untuk digunakan dalam pengajaran dan pembelajaran kemahiran asas Bahasa Melayu. Kesesuaian bahan yang dipilih perlulah berdasarkan objektif pembelajaran setiap kemahiran tersebut. Oleh itu, saya telah menggunakan Dokumen Standard Bahasa Melayu Tahun 1 sebagai rujukan utama dalam menyelesaikan tugasan ini. 



a. Kemahiran mendengar dan bertutur

Objektif 1
mendengar, mengecam, mengajuk dan menentukan arah bunyi dalam persekitaran dengan teliti dan betul;
Tajuk 1

Bunyi-bunyi haiwan
Kesesuaian
Bahan ini mengandungi bunyi-bunyi haiwan seperti ayam, angsa, lembu dan lain-lain. Murid-murid boleh mendengar, mengecam dan mengajuk bunyi-bunyi yang diperdengarkan.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini ialah video yang memaparkan bunyi-bunyi alam seperti bunyi air terjun, ombak, angin dan lain-lain. guru boleh menggunakan bahan ini dengan meminta murid untuk mengecam bunyi yang diperdengarkan dan menyatakan arah bunyi atau tempat terdapat bunyi tersebut.




Objektif 2
mendengar, mengecam dan menyebut bunyi bahasa dengan betul;
Tajuk 1
Cita-citaku
Kesesuaian
Bahan audio ini bertajuk ‘Cita-citaku’. Seni kata lagu ini menyatakan beberapa pekerjaan seperti doktor dan peniaga yang boleh menjadi cita-cita murid dan secara tidak langsung dapat memotivasikan murid untuk berusaha bersungguh-sunggh untuk mencapai cita-cita tersebut.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini merupakan slaid power point tentang kenderaan darat seperti basikal, motosikal, kereta dan lain-lain. Slain ini juga menunjukkan ejaan yang betul bagi setiap kenderaan yang ditunjukkan. Menggunakan bahan ini, guru boleh meminta murid untuk menyebut semula kenderaan yang telah ditunjukkan.


Objektif 3
mendengar, memahami, menyebut dan mengeja perkataan yang mengandungi dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul dan tepat;
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini merupakan grafik pokok yang mempunyai beberapa perkataan yang mengandungi vokal berganding seperti taat, baik, jauh dan lain-lain. menggunakan bahan ini guru boleh menyebut dan mengeja perkataan tersebut untuk didengar, dieja, dan disebut oleh murid. 
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini merupakan seni kata lagu yang bertajuk pesanan Pak Usu. Lagu ini dinyanyikan menggunakan irama lagu ‘Buai laju-laju’. Menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki mengeja perkataan yang mengandungi diftong daripada seni kata tersebut.


Objektif 4
mendengar, memahami dan menyebut frasa dan ayat tunggal dengan betul dan tepat;
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini merupakan ayat tunggal dalam bentuk biasa dan dalam bentuk songsang. dengan menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki untuk mendengar dan menyebut semula ayat tunggal dengan betul dan tepat mengikut bacaan guru.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini pula merupakan dialog ringkas Mei Ling dalam pelbagai situasi. Murid dikehendaki untuk melakonkan dialog tersebut dengan menggunakan sebutan yang betul.


Objektif 5
mendengar, memahami dan memberikan respons secara lisan atau gerak laku berdasarkan arahan, pesanan dan pertanyaan dengan betul;
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini merupakan sebuah lagu yang bertajuk ‘Air Pasang Pagi’. Menggunakan bahan ini guru boleh meminta murid memberi respon terhadap seni kata lagu tesebut. Selain itu, guru juga boleh meminta murid untuk menyanyi bersama-sama dan menggerakkan tubuh badan mengikut rentak lagu.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini pula merupakan sebuah lagu yang bertajuk ‘Terima Kasih Cikgu’. Seni kata lagu ini merupakan penghargaan terhadap jasa guru yang mendidik murid sejak dari mula, daripada tidak tahu kepada tahu. Menggunakan bahan ini, guru boleh meminta murid untuk menyatakan pengalaman mereka semasa mula-mula masuk sekolah dan menyatakan jasa-jasa seorang guru.

Objektif 6
bertutur dan berbual serta menyatakan permintaan menggunakan ayat yang mengandungi diksi, kata panggilan, kata ganti nama diri pertama dan kedua dengan betul dalam situasi tidak formal secara bertatasusila;
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan slaid power point ini mengandungi gambar bersiri tentang faedah berkebun. Guru boleh menggunakan bahan ini untuk bersoal jawab dengan murid mengenai gambar tersebut dan membina ayat mudah berkaitan gambar serta menyatakan permintaan seperti meminta kebenaran atau permintaan seperti “Ayah, bolehkah saya menanam pokok rambutan di sini” dan lain-lain.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini merupakan slaid power point yang mengandungi gambar tunggal yang menunjukkan suasana di halaman sebuah rumah. Guru boleh menggunakan bahan ini untuk bersoal jawab mengenai aktiviti yang mereka lakukan pada hujung minggu atau pada cuti sekolah. Selain itu, guru juga boleh membimbing murid untuk menyatakan permintaan seperti “Mak, bolehkah saya bermain bola” dan sebagainya.

Objektif 7
bercerita tentang sesuatu perkara dan menceritakan semula perkara yang didengar menggunakan ayat tunggal dengan tepat, sebutan yang jelas dan intonasi yang betul;
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan video ini memaparkan suasana di dalam kelas. Di dalam video tersebut, guru bersoal jawab mengenai cita-cita setiap murid dan guru tersebut menegaskan bahawa untuk mencapai cita-cita yang diimpikan, murid-murid perlulah mengelakkan diri daripada terlibat dengan penyalahgunaan dadah. Menggunakan bahan ini, guru boleh meminta murid untuk menceritakan semula video yang telah mereka tonton dengan menggunakan intonasi yang betul dan sebutan yang jelas.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini merupakan video sebuah cerita binatang iaitu ‘Ayam dan Helang’. Video ini menceritakan tentang kisah seekor ayam yang ingin terbang tinggi seperti helang. Menggunakan bahan ini, guru boleh meminta murid untuk menceritakan semula kisah ‘Ayam dan Helang’ yang telah mereka tonton menggunakan ayat tunggal yang tepat dengan sebutan yang jelas dan intonasi yang betul.


Objektif 8
berbicara untuk menyampaikan maklumat tantang sesuatu perkara dengan tepat dengan menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila
Tajuk 1
Kesesuaian
Video ini memaparkan kisah sebuah keluarga yang mengamalkan cara hidup sihat dan berjimat cermat iaitu dengan berkebun. Menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki menyampaikan maklumat yang mereka perolehi daripada video yang telah mereka tonton menggunakan perkataan yang sesuai secara bertatasusila. Misalnya mengangkat tangan atau meminta kebenaran daripada guru sebelum menjawab atau menyampaikan maklumat yang mereka perolehi.
Tajuk 2
Kesesuaian
Manakala video ini pula merupakan sebuah animasi yang menunjukkan suasana di sebuah pasar raya. Selain itu, video ini juga menegaskan kepentingan membeli barangan buatan Malaysia. guru boleh menggunakan bahan ini untuk bersoal jawab dengan murid dan meminta murid menyampaikan maklumat yang mereka perolehi daripada video tersebut menggunkan perkataan yang tepat dan sesuai.





b. Kemahiran membaca

Objektif 1
membaca pelbagai perkataan, frasa, dan ayat secara mekanis dengan sebutan dan intonasi yang betul;
Tajuk 1
Anak Ikan Yang Suka Menipu (teks) bahan\Obj 1_anak ikan yang suka meniputajuk1.docx
Kesesuaian
Petikan ini mengandungi pelbagai bentuk ayat yang memerlukan sebutan dan intonasi yang betul. Secara tidak langsung dapat membantu murid menyebut pelbagai perkataan, frasa dan ayat dengan sebutan dan intonasi yang betul.
Tajuk 2
Sang Monyet yang degil bahan\obj 1_tajuk 1.docx
Kesesuaian
Petikan cerita ini mengisahkan tentang seekor monyet yang kelaparan dan sedang mencari makanan. Cerita ini menggunakan pelbagai bentuk ayat seperti ayat tunggal, ayat tanya dan dialog. Penggunaan petikan cerita ini membolehkan murid memerlukan murid untuk membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul.


Objektif 2
membaca dan memahami perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul;
Tajuk 1
Pesanan Pak Usu (seni kata lagu)bahan\Obj 2 Pesanan Pak Usu_tajuk 1.docx
Kesesuaian
Bahan ini merupakan seni kata lagu yang bertajuk Pesanan Pak Usu. Seni kata ini mengandungi perkataan yang mengandungi diftong, digraf, dan konsonan bergabung.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini merupakan cerita pendek yang mengisahkan seekor arnab yang pemalas. Bahan ini sesuai digunakan untuk pengajaran kemahiran membaca murid tahun 1 kerana menggunakan ayat yang mudah dan mengandungi banyak pengajaran dan nilai moral yang sesuai.



Objektif 3
membaca ayat tunggal daripada pelbagai bahan bacaan dengan sebutan yang betul;
Tajuk 1
Kesesuaian
Petikan ini mempunyai banyak ayat tunggal. Selain daripada dapat membaca ayat tunggal dengan sebutan yang betul petikan ini juga mempunyai pelbagai perkataan baharu yang dapat memperkayakan kosa kata murid. Bahan ini sesuai kerana memerlukan murid untuk memilih jawapan yang sesuai sebelum membaca petikan yang lengkap.
Tajuk 2
Pencari kayu yang jujur bahan\obj 3_tajuk 2.docx
Kesesuaian
Petikan ini sesuai digunakan untuk mengajar objektif 3 kerana tidak menggunakan banyak kata bual atau dialog. Petikan ini menggunakan banyak ayat tunggal dan dapat melatih murid membaca ayat tunggal dengan berkesan.


Objektif 4
membaca dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca dengan betul;
Tajuk 1
Arnab dengan buaya (Obj 4_Arnab dengan buaya.docx)
Kesesuaian
Petikan cerita ini mempunyai pelbagai bentuk ayat seperti ayat tunggal, ayat majmuk dan dialog. Murid boleh membaca dengan sebutan, intonasi dan mengikut jeda mengikut tanda baca yang betul dan bentuk ayat yang pelbagai.
Tajuk 2
Puteri Sulung Puteri Bongsu (Obj 4_Arnab dengan buaya.docx)
Kesesuaian
Petikan cerita ini mengandungi pelbagai bentuk ayat yang menggunakan pelbagai tanda baca. Menggunakan petikan ini, murid-murid boleh diajar untuk membaca dengan sebutan, intonasi dan jeda mengikut tanda baca dengan betul.


Objektif 5
membaca dan memahami maklumat yang tersurat daripada pelbagai bahan untuk mengenal pasti idea utama dan membuat klasifikasi dengan betul;
Tajuk 1
Permainan tradisional (teks) bahan\Obj 5_Permainan tradisional.docx
Kesesuaian
Petikan ini berkaitan dengan permainan tradisional iaitu congkak. Berdasarkan petikan ini, murid boleh mengenal pasti idea utama dan membuat klasifikasi tentang permainan ini dari aspek cara permainan, pemain, alatan permainan dan lain-lain.
Tajuk 2



Sihatkah saya?
Kesesuaian
Grafik ini menunjukkan tabiat pemakanan yang kurang sihat. Melalui gambar ini, murid boleh mengetahui idea utama yang disampaikan melalui gambar tersebut iaitu tabiat makan yang tidak sihat. Melalui gambar ini juga, murid dapat membuat klasifikasi daripada gambar tersebut seperti cara makan, jenis-jenis makanan dan lain-lain.


Objektif 6
membaca, memahami dan menaakul maklumat dalam bahan grafik dengan betul dan memindahkan kepada bentuk bukan grafik
Tajuk 1
 
 Buah-buahan tempatan
Kesesuaian
Grafik ini menunjukkan salah satu contoh buah-buahan tempatan iaitu betik. Berdasarkan gambar ini, murid-murid boleh memahami maklumat yang terdapat daripada grafik tersebut misalnya warna, bentuk, rasa (melalui pengalaman murid).
Tajuk 2

 




Kebersihan diri
Kesesuaian
Grafik ini menunjukkan salah satu cara menjaga kebersihan diri iaitu, mandi dengan bersabun. Menggunakan bahan ini, murid-murid boleh menyatakan cara-cara menjaga kebersihan diri iaitu mandi yang betul untuk menjaga kebersihan diri.


Objektif 7
membaca dan memahami pelbagai bahan bacaan secara didik hibur untuk memperkaya kosa kata dan menambah pengetahuan
Tajuk 1
Pantun teka teki (teks) bahan\obj 7_tajuk1.docx
Kesesuaian
Pantun teka teki boleh merangsang minat murid dan menimbulkan keseronokan. Selain itu, pantun teka teki ini juga boleh memperkaya kosa kata dan menambah pengetahuan murid.
Tajuk 2
Kesesuaian
Syair lima rangkap ini mengandungi nasihat-nasihat berguna kepada dalam kehidupan seharian murid. Syair ini juga mengandungi pelbagai kosa kata baharu yang boleh menambah pengetahuan dan memperkasa kosa kata murid.




c. Kemahiran menulis

Objektif 1
melakukan aktiviti pra menulis dengan betul
Tajuk 1
Ikut saya (lembaran kerja) Bahan\lembaran 1.docx
Kesesuaian
Lembaran kerja ini mengandungi latihan pra menulis iaitu menyambungkan titik untuk membentuk garisan tertentu seperti garisan lurus, melengkung dan ‘zig-zag’. Latihan ini dapat membantu murid membina kemahiran pra menulis dan latihan koordinasi mata dan tangan dengan baik.
Tajuk 2
Sambungkan saya (lembaran kerja) Bahan\obj 1_tajuk 2.docx
Kesesuaian
Lembaran kerja ini memerlukan murid-murid untuk menyambung titik membentuk gambar-gambar tertentu seperti kereta, sayur dan bunga serta mewarnakan gambar yang telah siap. Latihan ini dapat membantu meningkatkan kemahiran pra menulis dan koordinasi mata dan tangan murid.   


Objektif 2
menulis secara mekanis bentuk huruf dan perkataan yang mengandungi suku kata terbuka dan tertutup dengan cara yang betul dan tulisan yang kemas;
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini (lembaran kerja) sesuai digunakan untuk melatih murid menulis bentuk-bentuk secara mekanis.
Tajuk 2
Kesesuaian
Lembaran kerja ini pula memerlukan murid untuk mengisi tempat kosong, memadankan perkataan dengan gambar, memilih suku kata yang sesuai dan lain-lain. Penggunaan lembaran kerja ini secara tidak langsung mendedahkan murid kepada suku kata terbuka dan tertutup.



Objektif 3
menulis perkataan dan frasa yang mengandungi perkataan dua atau tiga suku kata, diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dengan betul
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini merupakan petikan pendek yang mengandungi diftong, digraf, vokal berganding dan konsonan bergabung yang telah digariskan. Menggunakan bahan ini, murid dikehendaki mengklasifikasikan diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung dan menulis di dalam ruangan yang telah disediakan.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini pula merupakan seni kata lagu yang bertajuk ‘ Pesanan Pak Usu’. Lagu ini dinyanyikan mengikut irama lagu ‘Buai laju-laju’. Setelah menyanyikan lagu tersebut, murid-murid dikehendaki mengenal pasti diftong, vokal berganding, digraf dan konsonan bergabung yang terdapat dalam seni kata tersebut.


Objektif 4
menulis secara mekanis ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas
Tajuk 1
Bina ayat berdasarkan gambar Bahan\Obj 4_tajuk 1.jpg
Kesesuaian
Gambar ini mengandungi lima frasa iaitu, menggantung gambar, membawa secawan air, membaca surat khabar, melipat baju dan mengajar adik. Menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki membina ayat tunggal dengan betul dan tulisan yang kemas menggunakan frasa yang diberikan berdasarkan gambar tersebut.
Tajuk 2
Bina ayat berdasarkan gambar Bahan\obj 4_tajuk 2.jpg
Kesesuaian
Manakala bagi bahan ini pula merupakan gambar aktiviti riadah yang dijalankan di taman yang mempunyai sebuah tasik. Murid-murid dikehendaki membina ayat tunggal berdasarkan gambar berdasarkan gambar tersebut dengan betul dan tulisan yang kemas.




Objektif 5
membina dan menulis perkataan, frasa dan ayat dengan betul
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini merupakan gambar yang menunjukkan aktiviti yang dijalankan oleh keluarga Azmi pada hujung minggu. Selain itu, bahan ini juga menyediakan perkataan yang menjadi paduan murid untuk membina ayat yang betul. Perkataan tersebut ialah, menyapu, mencuci, memasak, membuang dan bersih. Murid-murid dikehendaki membina dan menulis ayat dengan betul di ruangan yang telah disediakan.
Tajuk 2
Melintas dengan selamat Bahan\obj 5_tajuk 2.docx
Kesesuaian
Bahan ini merupakan gambar tunggal yang menunjukkan suasana murid yang melintas jalan raya di hadapan sebuah sekolah. Menggunakan bahan ini, guru boleh meminta murid-murid untuk menulis perkataan atau frasa yang menggambarkan suasana tersebut dan seterusnya meminta murid-murid menulis ayat yang lengkap menggunakan perkataan yang telah ditulis.


Objektif 6
menulis imlak perkataan dan frasa yang mengandungi suku kata terbuka dan suku kata tertutup dengan ejaan yang tepat
Tajuk 1
Arnab yang sombong Bahan\obj 6_Imlak 1.docx
Kesesuaian
Bahan ini ialah teks cerita yang bertajuk ‘Arnab yang sombong’. Teks cerita ini mengandungi perkataan yang terdiri daripada suka kata terbuka seperti lumba, berhenti, malu dan lain-lain. Teks cerita ini juga mengandungi perkataan yang terdiri daripada suku kata tertutup seperti lambat, yakin, melantik, hakim dan lain-lain. Guru boleh menggunakan perkataan tersebut dalam aktiviti imlak.
Tajuk 2
Sayangi gigi anda Bahan\obj 6_Imlak 1.docx
Kesesuaian
Bahan ini merupakan sebuah teks ringkas yang bertajuk ‘Sayangi gigi anda’. Terdapat perkataan yang terdiri daripada suku kata terbuka seperti menjaga, sehingga, gigi dan sebagainya. Di samping itu, teks ini juga mengandungi perkataan yang terdiri daripada suku kata tertutup seperti makan, tidur, diberus dan lain-lain. Perkataan-perkataan ini boleh digunakan dalam aktiviti imlak.


Objektif 7
mencatat maklumat daripada pelbagai sumber dengan betul untuk diklasifikasikan
Tajuk 1
Hafiz yang baik Bahan\obj 7_tajuk 1.docx
Kesesuaian
Bahan ini ialah sebuah petikan yang bertajuk ‘Hafiz yang baik’. Petikan ini menceritakan tentang Hafiz, iaitu seorang murid tahun satu di Sekolah Kebangsaan Maju Jaya dan menceritakan rutin seharian Hafiz. Petikan ini menggunakan pelbagai bentuk kata seperti kata tunggal dan kata berimbuhan. Guru boleh meminta murid untuk mengenal pasti kata berimbuhan akhiran dan mencatat perkataan tersebut di dalam jadual yang telah disediakan.
Tajuk 2
Kesesuaian
Teks ini bertajuk ‘Aku sebuah basikal’. Menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki untuk mencari dan mencatat maklumat yang berkaitan di dalam jadual yang telah disediakan.


Objektif 8
menulis untuk menyampaikan maklumat yang tepat menggunakan bahasa yang santun
Tajuk 1
Kelas 1 Bersih Bahan\Obj 8_tajuk 1.jpg
Kesesuaian
Bahan grafik ini menunjukkan suasana di Kelas 1 Bersih. Murid-murid di kelas itu sedang bekerjasama membersihkan kelas. Guru boleh menggunakan bahan ini dengan meminta murid menulis ayat untuk menyampaikan maklumat yang terdapat di dalam gambar tersebut.
Tajuk 2
Kesesuaian
Bahan ini merupakan teks bergambar mengenai suasana di padang yang dipenuhi dengan orang yang bermain layang-layang. Menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki menulis ayat dan menyampaikan maklumat mengenai gambar tersebut.




Objektif 9
menghasilkan penulisan berbentuk naratif dan bukan naratif secara terkawal dengan betul
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini merupakan teks bergambar yang menyediakan beberapa tempat kosong yang perlu diisi oleh murid-murid. Murid-murid dikehendaki mengisi tempat kosong berdasarkan gambar yang disediakan.
Tajuk 2
Keselamatan pengguna jalan raya Bahan\obj 9_tajuk 2.docx
Kesesuaian
Bahan ini merupakan iklan keselamatan pengguna jalan raya. Menggunakan bahan ini, murid-murid dikehendaki mengisi tempat kosong menggunakan perkataan yang disediakan.


Objektif 10
mengedit dan memurnikan hasil penulisan daripada aspek ejaan
Tajuk 1
Kesesuaian
Bahan ini ialah teks ringkas yang ditulis menggunakan ejaan yang salah. Guru boleh meminta murid-murid untuk menyalin semula petikan tersebut dengan ejaan yang betul.
Tajuk 2
Kesesuaian
Petikan ini merupakan sebuah teks yang ditulis menggunakan huruf kecil sepenuhnya. Oleh itu, murid-murid dikehendaki untuk menyalin semula teks tersebut dengan menggunakan ejaan dan tanda baca yang betul.



Refleksi 

Pembelajaran pada minggu 2 masih lagi berfokus kepada penggunaan internet dan enjin pencari bahan dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa Melayu. Namun demikian, tugasan pada minggu 2 memerlukan kami untuk mencari bahan menggunakan internet dan enjin pencarian berdasarkan objektif pembelajaran setiap kemahiran bahasa iaitu kemahiran mendengar dan bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Saya mengambil keputusan untuk menggunakan Dokumen Standard Bahasa Melayu Tahun 1 sebagai rujukan untuk objektif pembelajaran setiap kemahiran bahasa. Selain itu, kami dikehendaki menyediakan dua bahan bagi satua objektif setiap kemahiran. Setiap bahan yang dipilih dinyatakan kesesuaiannya dengan objektif tersebut. Tugasan pada minggu 2 lebih mencabar daripada minggu yang sebelumnya. Walaupun masih berfokus kepada penggunaan internet dan enjin carian, namun penyediaan bahan berdasarkan setiap objektif bagi kemahiran bahasa tersebut adalah sangat rumit kerana perlu memberi penekanan kepada rasional pemilihan bahan tersebut. Namun, saya satu pengalaman yang sangat berharga yang dapat saya kutip ialah melakukan suatu kerja atau tugasan dengan sistematik dan teratur.


No comments:

Post a Comment