Minggu 1
Pembelajaran pada Minggu 1 berfokus
kepada penggunaan enjin untuk mancari bahan Bahasa Melayu. Bahan yang dicari
akan diklasifikasikan kepada empat kategori iaitu teks, audio, video dan imej.
Bahan-bahan tersebut akan dikategorikan kepada dua bentuk iaitu alamat internet
dan katalog internet. Sepanjang mengikuti pembelajaran sepanjang Minggu 1,
pelbagai pengetahuan baharu yang daya perolehi. Antaranya, ialah penggunaan
enjin carian untuk mencari bahan Bahasa Melayu. Enjin carian yang sering
digunakan ialah Google, Mozila Firefox, Internet Explorer, Ask dan lain-lain.
Selain itu, saya juga dapat mengetahui dan membezakan antara alamat internet
dan katalog internet. Oleh yang demikian, pengetahuan yang saya perolehi dapat
membantu saya mengklasifikasikan maklumat yang diperolehi kepada
kategori-kategori yang tertentu untuk mencari bahan Bahasa Melayu.
Minggu 2
Pembelajaran pada minggu 2 masih lagi
berfokus kepada penggunaan internet dan enjin pencari bahan dalam pengajaran dan
pembelajaran bahasa Melayu. Namun demikian, tugasan pada minggu 2 memerlukan
kami untuk mencari bahan menggunakan internet dan enjin pencarian berdasarkan
objektif pembelajaran setiap kemahiran bahasa iaitu kemahiran mendengar dan
bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran menulis. Saya mengambil keputusan
untuk menggunakan Dokumen Standard Bahasa Melayu Tahun 1 sebagai rujukan untuk
objektif pembelajaran setiap kemahiran bahasa. Selain itu, kami dikehendaki
menyediakan dua bahan bagi satua objektif setiap kemahiran. Setiap bahan yang dipilih
dinyatakan kesesuaiannya dengan objektif tersebut. Tugasan pada minggu 2 lebih
mencabar daripada minggu yang sebelumnya. Walaupun masih berfokus kepada
penggunaan internet dan enjin carian, namun penyediaan bahan berdasarkan setiap
objektif bagi kemahiran bahasa tersebut adalah sangat rumit kerana perlu
memberi penekanan kepada rasional pemilihan bahan tersebut. Namun, saya satu
pengalaman yang sangat berharga yang dapat saya kutip ialah melakukan suatu
kerja atau tugasan dengan sistematik dan teratur.
Minggu 3
Pembelajaran minggu 3, masih lagi
mengaplikasikan kemahiran penggunaan internet dan enjin pencari, tetapi
berfokus kepada garis panduan dan etika penggunaan internet. Kami dikehendaki
memuat turun bahan berkenaan dengan etika penggunaan internet dan hak cipta.
Maklumat-maklumat daripada bahan yang diperoleh dipindahkan ke dalam bentuk
brosur dengan menggunakan perisian Microsoft
Office Publisher dan Microsoft Offoce
Power Point. Sepanjang sesi pembelajaran pada minggu 3, saya belajar dan
mempertajam kemahiran menghasilkan brosur yang selama ini tidak dapat saya
kuasai dengan baik. Saya bersyukur dapat menghasilkan satu brosur yang
sederhana dan sesuai dengan tahap kemahiran saya. Saya akan berusaha dengan
lebih tekun lagi pada masa akan datang untuk menguasai kemahiran menghasilkan
brosur dengan baik. Manakala bagi tugasan penghasilan slaid Power Point pula ialah merupakan tugasan
yang dapat membantu meningkatkan kemahiran sedia ada saya. Oleh itu, kedua-dua
tugasan ini dapat membantu membaiki dan meningkatkan kemahiran sedia ada saya
dalam menghasilkan brosur dan slaid Power
Point.
Minggu 4
Pada minggu 4, pembelajaran berfokus
kepada pemilihan bahan untuk PdP bahasa Melayu iaitu memilih bahan sastera,
memilih bahan tatabahasa dan memilih bahan bidang ilmu lain. Pensyarah
pembimbing telah menghantar satu sedutan video ke e-mel kelas dan kami diminta
untuk memuat turun video tersebut sebagai bahan tugasan. Tugasan pada minggu 4
ialah mengedit sedutan video menggunakan aplikasi Video Editor Woder Share. Saya mengalami masalah semasa melakukan
tugasan tersebut kerana aplikasi yang telah diinstall tidak berfungsi dengan baik dan kerap terganggu sehingga
mengganggu fokus saya terhadap tugas. Hal ini sedikit sebanyak menyebabkan saya
agak lambat dalam menyiapkan tugasan tersebut. namun demikian, bimbingan dan
tunjuk ajar pensyarah pembimbing dan rakan-rakan membolehkan saya menyiapkan
tugasan tersebut dengan jayanya.
Minggu 5
Minggu 5 merupakan minggu yang paling
penting, kerana pada minggu ini kami dikehendaki membina dan menggunakan laman
web pembelajaran dan pakej tutorial pembelajaran dalam PdP bahasa Melayu. Saya
telah membina satu blog yang boleh
diakses di URL: http://bmm3053mohtarkamaludin.blogspot.com/. Manakala bagi pakej tutorial pula,
saya mengambil keputusan untuk menghasilkan satu pakej pembelajaran untuk PdP
bahasa Melayu tahun 4. Penghasilan pakej pembelajaran adalah menggunakan
perisian Microsoft Office Power Pount.
Ini merupakan penghasilan pakej pembelajaran kedua sepanjang saya menuntut di
sini. Hal ini kerana pada semeseter 1 program persediaan, saya juga pernah
menghasilkan pakej pembelajaran untuk memenuhi kehendak tugasan kursus
Teknologi Maklumat dan Komunikasi (TMK). Penghasilan pakej pada kali agak
mencabar, kerana saya perlu menghasilkan pakej pembelajaran yang khusus untuk
pengajaran bahasa Melayu. Cabaran utama dalam penghasilan pakej ini ialah dari
aspek pemilihan bahan yang sesuai dengan objektif pelajaran yang telah saya
tetapkan sendiri. Namun demikian, pengetahuan sedia ada membantu saya mengatasi
masalah ini dengan berkesa. Sebaliknya, penghasilan laman web pembelajaran
merupakan sesuatu yang baru kepada saya. Hal ini kerana, saya tidak pernah
terfikir untuk mempunyai blog
sendiri. Pada peringkat permulaan dalam membinan blog, saya agak lambat untuk menangkap cara membina blog yang dijelaskan oleh Ruddy. Namun
demikian, tunjuk ajar Ruddy secara peribadi membantu saya membina sebuah blog yang cukup membanggakan saya.
Kesemua bahan yang diperoleh dan dikumpul pada minggu yang sebelumnya akan di
muat naik ke blog tersebut. Oleh yang
demikian, pada minggu 5, saya bukan sahaja mengetahui cara untuk membina blog, tetapi pelbagai kemahiran lain
yang saya peroleh seperti cara-cara memuat naik bahan-bahan ke blog, cara menyusun atur laman utama blog supaya lebih tersusun dan
lain-lain.
Refleksi
Secara keseluruhannya, pelbagai ilmu
dan kemahiran baharu yang saya perolehi semasa mengikuti kursus ini terutama
mengenai kemahiran teknologi maklumat yang perlu saya perbaiki dan dari semasa
ke semasa. Antara pengetahuan dan kemahiran yang saya peroleh ialah penggunaan
enjin pencari dengan lebih efektif, pengelasan bahan bahasa Melayu kepada
beberapa kategori iaitu audio, imej, teks dan video. Walaupun kemahiran ini
nampak agak remeh, tetapi sebenarnya memerlukan fokus, ketekunan dan kesabaran
dalam melakkannya. Di samping itu, saya juga mengetahui cara untuk mengedit video dengan menggunakan
aplikasi Video Editor Wonder Share.
Pada hakikatnya, selama ini saya tidak pernah menggunakan aplikasi untuk
mengedit video seperti Movie Maker,
walaupun aplikasi tersebut tersedia dalam komputer riba saya. Selain itu,
tugasan utama kursus ini ialah membangunkan sebuah blog dan semua hasil kerja
amali dimuatnaikkan ke laman blog tersebut. Blog saya boleh dilayari di URL: http://bmm3053mohtarkamaludin.blogspot.com/.
Di
samping itu, melalui kursus ini juga saya belajar menggunakan aplikasi yang
berfungsi untuk menukar format dokumen kepada format JPEG iaitu dengan
menggunakan aplikasi Snipping Tool
dan PrtSc. Cara ini penggunaan aplikasi ini agak mudah jika dibandingkan dengan
cara lain. Hal ini secara tidak langsung menambah dan mempertajam kemahiran
saya dalam teknologi maklumat. Selain daripada belajar untuk menukar format
dokumen kepada format JPEG, saya juga belajar mengedit gambar dengan
menggunakan aplikasi PIZAP. Aplikasi ini boleh diakses di URL: http://www.pizap.com/.
Natijahnya,
pelbagai pengetahuan dan kemahiran baharu yang saya perolehi sepanjang
mengikuti kursus ini. Pengetahuan dan kemahiran ini sangat berguna kepada saya
sebagai bekalan untuk menghadapi dunia pendidikan yang kian mencabar kini.
Sesungguhnya, sepanjang mengikuti kursus ini pelbagai kemahiran baharu yang
dapat saya peroleh dan kuasai.
No comments:
Post a Comment